maanantai 1. syyskuuta 2014

IMETTÄMINEN

Oon miettinyt jo aika pitkään kirjoitanko tästä aiheesta ollenkaaan, nimittäin monet bloggarit kirjoittaa imetyksestä. Mutta halusin sittenkin kertoo omat kokemukseni tästä aiheesta ja jakaa muutenkin ajatuksiani imetyksestä teidän kanssa.

Koko raskauden ajan se oli mulle selvä asia, että imetän lastani niin pitkään kun maito riittää. Imetys sujui todella hyvin Nellin syntymästä lähtien, myös kätilö kehui että tulee tosi hienosti maitopisaroita. Imettäminen oli rankkaa puuhaa, ainakin alussa ku pienokainen oli kokoajan kiinni rinnassani mutta oli toisaalta kiva tuntea sitä läheisyyttä omaan lapseen vai miten sen kuvailisi järkevästi.. No, imettävät äidit varmasti ymmärtää mitä tarkoitan. :)

Kuva lainattu Googlesta.
Nelli söi välillä myös pullosta, jos sattui olemaan hoidossa. En siis pumpannut, koska se sattui, ihan oikeesti.. Joten pullomaito tuntui järkevämmältä vaihtoehdolta jos olin poissa, mutta muuten täysimetin. Kun Nelli alkoi olemaan jo 4kk, niin imettäminen alkoi tökkimään. Nelli ei suostunut syömään rintamaitoa, vaan pelleili ja huusi ollessaan rinnalla. Se oli mulle todella raastavaa ja tuli hiki otsalle ku en tiennyt mitä pitäisi tehdä jos lapsi ei suostu yhtäkkiä imemään, päädyttiin sitten lopultta pullo ruokintaan ja öisin imetin (öisin Nelli suostui syömään)

Ei mennyt ku muutama viikko, nii alkoi toi yöimettäminen tökkimään.. Yritin kuitenkin sinnitellä ja tarjota sitä rintaa 2-3 vuorokautta, mutta ei. Ei yksinkertaisesti pienokainen huolinut enää koko rintaa, ei päivällä eikä yöllä. Maitoa olisi riittänyt, siitä ei tosiaan ollut pulaa mutta minkäs sille mahtaa jos neiti päättää jättää 4kk ikäisenä rintamaidon pois kokonaan.

Kuva lainattu Googlesta.

Jotkut vielä tänäpäivänäkin kysyvät multa, ''imetätkö'' ja kun vastaan kielteisesti niin tulee yllättyneitä tai kauhistuneita ilmeitä. Mulla tulee sellanen ahdistunut ja pelokas fiilis kun joku ottaa puheen mun imetyksestä. Ehkä siksi, koska monet on negatiivisia sen suhteen jos ei imetä. Minkä sille voi jos jollain mammalla loppuu maito kesken? Tai lapsi jättää rinnan pois, niinkuin mun kohdalla kävi niin? Onko se pulloruokinta niin huono juttu sille lapselle, eikö ole pääasia et lapsi saa tarvittavan määrän ruokaa? Ihan sama, tuleeko pullosta tai rinnasta.

Itse en katso pahalla silmällä jos joku ei imetä, pääasia että on yrittänyt. Sellaisia ihmisiä saatan katsoa pahalla silmällä jos joku ei imetä sen takia, että rinnat menee pilalle. Rinnat on kuitenkin tarkoitettu lapselle, niistä se saa ruokaa joten on se kumma jos joku ajattelee ''rintani menevät pilalle, en imetä'' huoh! Noh, nostan kuitenkin niille hattua jotka on yrittänyt imettää, ja myös niille tulee hatunnosto jotka imettää taapero ikään asti!

Kuva lainattu Googlesta.

Millaisia ajatuksia teillä on imetyksestä? :)




9 kommenttia:

  1. Mä imetin 14 kk ja tyytyväinen siihen :) jokainen taplaa tyylillään!:)

    VastaaPoista
  2. Rohkea kirjoitus! Varmasti on vaikea luovia imetyskeskustelun keskellä tuossa tilanteessa, tsemppiä siihen. Tuntuu välillä kyllä, että imetti tai ei, niin aina saa perustella ja puolustella tilannettaan, taitaa olla aika kahtijakautunutta porukkaa äideissä tämän osalta. Mäkin kirjoitin vasta omaan blogiini aiheesta: http://hymyhiekkaa.blogspot.fi/2014/08/yhden-aidin-nakokulma-aiheesta-imetys.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan ja kiitoksia! Käyn kurkkaamassa kirjoitustasi :)

      Poista
  3. vierailija1/9/14 12:40

    Itse melkein toivon että poika olisi joskus huolinut pullon, mutta ei kun vain tissi kelpasi, ja niin on edelleen. Ikää pojalla 14kk. Olisin valmis jo lopettamaan imetyksen, mutta vieroitus tuntuu siltä kuin kiduttaisin lastani. Se huutaa hysteerisenä pää punaisena, hyvä jos hengittää muistaa :(

    VastaaPoista
  4. Anonyymi1/9/14 12:43

    Itse imetin vain 2vk, johtui ihan vain siitä, että meillä tytär nukkui synnärillä ekana yönä jo 4h ja sain kätilöltä kiukuttelut päälleni että miksi annan lapseni nukkua noin monta tuntia putkeen... Mulla ei vain lähteny maito nousemaan, vaikka kuin yritin. Ystäväni ovat tukeneet mua, samoin neuvolassa. Sanoivat että pääasia on että on yrittänyt ihan viimeiseen asti, ja kyllä ennenki on pullosta annettu maitoa lapselle, kyllä se kasvaa ja kehittyy normaalisti. Netissä kun olen kirjoittanut aiheesta, ollaan mulle sanottu suoraan, että olen paska mutsi, koska en edes yrittänyt kunnolla. Tyttö söi kerran aamuyöstä vähän rintaa, jos sitäkään, saattoi nukkua helposti 7h putkee illasta aamuun. Lopussa mulla ei enää vaa tullut mitään rinnoista, mä itkin paskamutsi fiilistä ja lapsi huusi nälkäänsä. Mielelläni olisin imettänyt edes sen 4-6kk kuin 2vk, mutta ei voi mitään. Ainakin yritin ja kyllä tuo neiti vielä ihan elossa on vaikka annoin tuttipullosta korviketta :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei rintamaitolaiset ja pullomaitolaiset eroaa toisista mitenkään! Ihan normaalisti se lapsi kasvaa, ja monet kyllä leimaa paskamutsiks jos ei imetä joka on mun mielestä kertakaikkiaan typerää! Jokainen tekee lapsensa eteen parhaansa <3 Hienoa, että yritit imettää! :)

      Poista
  5. mun on kans pitäny kirjottaa tästä aiheesta, mutta se on jäänyt... Tästä sainkin inspiraation :) Rohkeeta tekstiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, et sait tästä inspistä! :) Ja kiitos <3

      Poista