torstai 4. joulukuuta 2014

ENNEN OLI ENNEN JA NYT ON NYT

Olen viime päivinä ottanut merkille, että kuinka paljon maailma on muuttunut mun elinaikana. Ennen käytettiin isoa kännykkää josta voi vain soittaa ja tekstailla, nykyään on älypuhelimet jolla voi tehdä kaikkea muuta soittamisen ja tekstareiden lisäksi. Ennen käytettiin pöytäkonetta ja telkkaria katsottiin putkitelkkarilla, nykyään pöytäkoneet on vaihdettu läppäriin tai tablettiin ja telkkaria katsellaan taulutelkkarista.

Koulussa käytettiin liitutaulua ja läksyt merkattiin reissuvihkoon. Nykyään liitutaulut on vaihdettu tablettiin ja reissuvihkot vaihdettu Whatsuppiin. Ennen kuljettiin koulusta kotiin kavereiden kanssa höpisten ja kivikautiset puhelimet nätisti taskussa, nykyään kuljetaan kavereiden kanssa ja älyluurit kädessä. Ennen haettiin ovelta kaveria leikkimään, nykyään Whatsuppaillaan tai Facebookkaillaan ja sovitaan siellä tapaamiset kavereiden kanssa.

Ennen ei ollut tietoakaan meikeistä ennen ylä-astetta, ei myöskään tietoa pukeutumisista tai puhumattakaan korkkareista. Nykyään ala-asteen ikäiset meikkaavat ja pukeutuvat kuin ylä-asteen ikäiset tai siitä ylöspäin. Merkkilaukut koristaa käsivarta, ja jaloissa hienot korkokengät myös kaikenmaailman koruja päällä. Valitettavasti olen itse nähnyt tälläisen tapauksen Turun keskustassa, ala-asteen ikäisellä tytöllä oli minihame, pieni paita sekä korkkarit jalassa puhumattakaan laukusta joka oli käsivarrella ja naama meikattuna. Hengaili isompien likkojen kanssa jotka polttelivat tupakkaa, ja tää pikku tyttö pummi heiltä. Isommat tytöt kieltäytyivät (onneksi) niin pikku tyttö alkoi kiroilemaan ja sanoi ''mun on pakko saada tupakkaa jostain''. Siinä vaiheessa mietin, et kuulinko oikein...

Sitten kun Nelli aloittaa ekan luokan, minä en aio hankkia hänelle älypuhelinta vaan kivikautisen. Älypuhelinta voin harkita vasta silloin, kun Nelli siirtyy ylä-asteelle koska mielestäni niin pieni ihminen ei tee mitään älypuhelimilla tai tableteilla. Meikkaamisen saa aloittaa myös ylä-asteella, ja pukeutua niihin koruihin ja korkkareihin. Koska onhan se järkyttävää nähdä, että ala-asteen ikäinen korostaa S kirjainta puhuessaan ja on niin tälläytynyt. Että, huhhuh!

20 vuodessa (mun elinaikanani) maailma on muuttunut todella paljon. Nyt tosiaan alan ymmärtämään enemmän vanhuksia, kun jotkut mummelit on aika tiukkoja tänä päivänä nuorille tai jotkut mummelit aloittaa lauseensa ''kun minä olin nuori...'' Nyt tosiaan alkaa tulla itsellekkin vanha olo ja tulee sellanen fiilis, että oonkohan mä nyt jotenkin vanhanaikainen? Ku en ymmärrä sitä, että miksi ala asteen ikäisillä lapsukaisilla täytyy olla älypuhelin tai kenties tabletti? Onhan se hienoa, että tekniikka kehittyy ja keksitään kaikenmaailman hienouksia ja näin...  Mutta, mitäs ajatutuksia teille tulee tästä aiheesta? Kertokaa ihmeessä omanne mielipiteenne!

- Veera

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti