sunnuntai 14. syyskuuta 2014

KARKKI VS LAPSI

Moni suosittelee, että ei antais lapselle sokeria niin kauan ettei se lapsi itse osaa pyytää sitä ja että hampaat kärsii yms.. Toiset taas totuttaa vauvasta asti jäätelöön, karkkiin, pullaan jne. Tämä aihe myös nostattaa monta mielipidettä, ja jokaisella on oma kasvatus tyyli sekä rajat.

Ehkä olen tiukkapipo, mutta mä yritän pitää Nelliä mahdollisemman kaukana herkuista niin kauan että se itse osaa pyytää sitä ja silloinkin rajoitusti. Eihän se pieni lapsi rikki mene herkuista, mutta äkkiikös se tottuu makeaan ja sitten tuleekin pulska ja helkkarinmoinen herkkuperse!

Miks pitää ylipäätään antaa vauvan maistaa jotain herkkua? Kyllä sitä ehtii myöhemminkin, sitäpaitsi ikenet ja hamput säästyy! ;) Jos joku antais Nellin edes maistaa jotain karkkia nii mä varmaan pillastuisin siitä, ihan oikeasti. Niinkuin sanoin, oon aika tiukkis niinkuin myös korviksien laiton suhteen. Oon kyllä joissain asioissa rento ja osaan myös löysätä pipoani mutta näissä asioissa pidän kantani.

Myönnän, että oon ylisuojeleva ja se varmaankin johtuu taustoistani. Mutta en vaan voi sille mitään, ja se ylisuojelevaisuus näkyy Nellin kasvatuksestakin. Eli, ei makeaa ei myös korviksia niin kauan että se lapsi osaa itse niitä pyytää ja silloinkin harkitusti. Oon myös miettinyt, että millaisia rajoja asetan Nellille kun hän alkaa olemaan murros-iässä mutta siitä sitten lisää ehkä myöhemmin.

Millaiset on teidän mielipiteet tästä aiheesta, ja onko teillä tiettyjä rajoja?


6 kommenttia:

  1. Hihihii, mä ootin jo postausta tästä sulta :D
    Ei se Nelli siihen kuole, ei ne hampaat mene pilalle kun ei liikaa anna sille herkkuja. Leevi saa herkkuja usein! Eikä oo hampaat menny eikä oo kuollu vielä. Leevi sai ensimmäisen pätkiksen puoli vuotiaana ;) Nuo korvikset mä ymmärrän ja oon samalla kannalla sun kanssas siitä. :)

    Jokaisella saa olla mielipiteitä ja täytyy olla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuin sanoin, ei mee rikki ei. Mutta, olen tässäkin asiassa aika tiukkana. :)

      Poista
  2. Mixet maininnut että raivosit makkellenkun se antoi neltsulle sitä hemmetin pääkallonamuuuu ?????? T. Toinen Kukka Hattu Äiti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä siks, koska en missään vaiheessa raivonnut? :D

      Poista
  3. No on kyllä kummaa.. Siis että lapsesta tulee pulska jos antaa syödä maltillisesti ja kerran viikossa karkkia? Vanhempien vikahan se on jos päästää lapsen lihomaan :D minä oon koko ikäni saanut kerran viikossa herkkuja, jos synttäreitä yms ni useemmin. Ja hyvin olen tasapainosesti kasvanut ja ei ole reikiä koskaan ollut, terveisin 22vee mamma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerran viikossa on ihan ok, nii myös mäkin herkuttelin joka perjantantai (ja aion salliikin nellille sen herkuttelun kerran viikossa, mut vasta sitten ku Nelli vähän kasvaa) Mutta, tarkoitin sillä lihomisella sitä et jos lapsella ei ole rajoja siihen herkutteluun eikä perheessä syödä aina niin terveellisesti. Ehkä avasin vähän huonosti postauksessa mun mielipidettä. :)

      Poista