tiistai 29. heinäkuuta 2014

KORVIKSET PIENELLE TYTÖLLE

Törmäsin tähän aiheeseen Äityleissä ja se nostatti monta mielipidettä. Jotkut hyväksyvät sen et vauvalle/taaperolle laitetaan korvikset ja jotkut taas ei. Myös joku kertoi, että oli laittanut 4 vai 6kk jo korvikset, ihan liian pienenä mutta en myöskään ymmärrä miks taaperolle pitäis korviksia laittaa. Jos tyttäreni kysyis taaperoiässä että saako korvikset, nii mä kyllä sanoisin et odota muutama vuos vielä.

Joku äityli kertoi, että ''kauneudesta täytyy hiukan kärsiä ja se on hyvä opetella pienestä pitäen....''  Ku luin ton kommentin, mä oikeesti järkytyin. Ihan oikeasti. Ei pienten lasten tarvitse vielä opetella tollasia kauneusjuttuja tai ymmärtää! Eikö se oo vähän isompien juttu toi ''kauneudesta tulee kärsii'', sitäpaitsi pienet lapset on kauniita ilman mitään tatskoja ja lävistyksiä! Olen sanaton.

Kuva lainattu Googlesta.

Miksei voi antaa vauvojen/taaperojen vaa elää ilman reikiä korvissa? Mun mielestä niille ei kuulu olla vielä sellaisia, ja eihän ne ees ymmärrä esimerkiks sitä että se tulee nipistämään. Mielestäni yli 8v on hyvä ikä saada korvikset koska silloin on helpompaa selittää sitä laittoa yms. Mulla ei vaan jotenkin ymmärrys riitä.. Ja eihän kaikki liikkeet suostu laittaa korviksia niin pienelle lapselle, mikä on hyvä juttu!

Törmäsin myös kommenttiin kun joku äityli sanoi, että hän laittaa tyttärelleen korvikset sen takia jotta näyttää enemmän tytöltä ja ne on muutenkin söpöt. Mitä ihmettä... Jos haluaa että tytär näyttää enemmän tytöltä nii miksei vaikka pue enemmän niitä tyttömäisiä vaatteita? Mun tytär näyttää tytöltä, on myös söpö ja ihana ilman niitä korviksia! Tämä on mielipiteeni, entäs teidän?






11 kommenttia:

  1. Mä olin itse 5 kuukauden ikänen kun korvikset laitettiin 😊 p.s tyttösi on erittäin söpö juuri tuollaisena ku on 😍

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä ihan ok laitattaa jo pienelle lapselle korvikset. Joillain se kuuluu kulttuuriin/uskontoon.
    On olemassa emlaa(puudutus kostespyyhe) jolla pyyhitään ensin lapsen korva ja sitten vasta laitetaan reiät. On myös fakta, että vauvoilla korvien kudos on vielä pehmeää, ja se ei SATU niin paljon kun esim 8vuotiaalla. Nuorempana kun myös laittaa korut, lapsi tottuu niihin eikä revi niitä -> pienempi tulehtumisriski! Sitten lapsi osaa hoitaa niitä ja on tottunut niihin, niin ei tuu mätimisiä jne.. Kannattaa tutustua faktoihin ennen kun tekee postausta aiheesta. Ois myös ihan hyvä ottaa huomioon että joillain se tosiaan kuuluu uskontoon tai kulttuuriin laittaa pienelle vauvalle korvikset. Ei se oo keneltäkään pois. Äitylin keskusteluista aikanaan myös eräs äiti kertonut, että vauvansa nukku korvien rei'ityksen ajan.. Eli ei yleensäkään satu kun kudos niin pehmeää..
    Mun tytöllä ei ole korviksia,vaikka hän on 3v ja pyytänyt jo vuoden ajan korviksia. Hän saa ne kun täyttää neljä, tajuaa todellakin sen ikäinen että tulee pieni pistos korvaan ja sit korut.

    VastaaPoista
  3. Mä olin 6v kun sain korvikset. En osannut niistä huolehtia ja ne tulehtui sitten niin pahasti, että meni umpeen. Kahdeksan vuotiaana kokeiltiin sitten uudestaan ja sitten onnistui jo korvisten vaihto itse. Itselläni ei tyttöä ole, mutta jos pojat joskus korviksen haluaa, niin saavat sitten, kun osaavat sitä itse pyytää.

    VastaaPoista
  4. Itte taisin olla vuoden vanha ku reijät laitettii. Syy oli se et näytin pojalta vaik ois ollu mekko päällä. Lisää oon vanhemmalla iällä ottanu ja rakastan kaikkia lävistyksiä ja koruja :) ei siinä pojalta taidan vieläkin näyttää :D

    VastaaPoista
  5. Itse oon sitä mieltä että vaavit on söpöjä kun heillä on korvikset, itse en kyllä laottais.mun vauvalle.., mutta jos joku haluaa laittaa.niitten vauvalle niin mikäs siinä.. :)

    VastaaPoista
  6. Mun mielestä korviksien laittaminen vauvalle ei ole missään nimessä hyväksyttävää ja saisi kieltää vaikka ihan laissa. Se sattuu, miksi siis saisit satuttaa lastasi tahallaan? Pieni vauva ei korviksia tarvitse saatika kaipaa! Mun mielestä sopiva ikä on sitten kun lapsi niitä osaa itse haluta ja tiedostaa että se sattuu ja kestääkivun ! :)

    VastaaPoista
  7. Mulla oli korvikset nuorempana, en yhtään muista minkä ikäinen olin en varmaankaan vielä koulussa. Mutta mä aina painelin niitä taustoja aina kireemmälle ja kiireemmälle " ettei vaan hävii hienot korvikset " no loppujen lopuksi se korviksen tausta oli " kasvanut " uponnut mitä ikinä olikaan niin sinne korvalehden sisään. Se mäti ja sun muuta. Joten jouduttiin lääkärissä käydä se kaivamasta sieltä pois.

    Mutta mun mielestä jokanen saa laittaa sitten kun itse tahtoo. Meillä varmaan mennään siihen ikään kun tyttö osaa itse pyytää korviksia ja haluaisi ne. :)

    VastaaPoista
  8. Pieni lapsi ei niinkään huomaa sitä kipua juurikin pehmeän kudoksen ansiosta, vaan säikähtää sitä ääntä, kun korviin "ammutaan" reiät. Parempi korvikset on laittaa nuorella iällä, ei 8v lapsella, koska taapero ei ymmärrä kosketella korviksia kokoaikaa ja reiät saavat parantua rauhassa.

    VastaaPoista
  9. Ei todellakaan vauvalle tarvii korviksia laittaa. Kyllähän sen pitäs järkikin jo sanoa. Ensinnäkin se sattuu ja toiseksi, ei vauva ymmärrä sitä että haluaako itte ne helyt korviin vai haluuko äiti ne. Mulla 3v poika, jos hän haluaa korviksen korvaan nyt niin sanoisin joo et saisi. Muutaman vuoden kuluttua sitten, kun ymmärtää mikä se on...
    Olen törmännyt äiteihin jotka ottavat lapsilleen korvikset, vain koska he itte haluavat, eikä kysele lapsen mielipidettä. Jotkut ottavat vain koska on tyttö lapsi kyseessä, ja se on väärin!!!!

    VastaaPoista
  10. Itse olin vasta 13 kun otin ja lapselleni en niitä laittaisi ennenkuin osaisi itse niitä pyytää :)

    VastaaPoista
  11. Anonyymi6/9/14 00:38

    Mikäs nois korviksis ny niin kamalaa on. Tyttö sai yks vuotiaana korviset, ilmekään ei värähtänyt kun korvikset laitettiin.

    VastaaPoista