torstai 3. heinäkuuta 2014

SYNNYTYS: KIVUNLIEVITYKSET

Yhtäkkiä tällainen aihe pälkähti mun päähän ja ajattelin kertoa omia kokemuksia kivunlievityksiä synnytyksestä, ihan siis kaikki kotikonstit ja sit mitä sairaalan puolella sit on.

Eli, niinkuin varmaan muistatte et mun synnytys oli suht nopea (13h), tai ainakin kätilö mulle näin sano. Niin supistukset olivat todella kauheita ja ne tuntui alaselän puolella.. Mä soitin monta kertaa sairaalalle ja kysyin et voinko tulla näytille, mut ne vaa sano et yritä ekana levätä ymyms. Sairaalaan ei siis pääse kovin helposti, ainakaan Lohjalle. Mutta, kun kotona käynnistyy synnytys ja on säännölliset supistukset, kannattaa kuitenkin olla se 2 tuntia kotona ja yrittää itse lievittää kipua. Sillä ensisynnyttäjiä kehotetaan olla 2 tuntii kotona, ja jos siihen mennessä ei lievity kivut nii sitten vasta lähdetään synnärille. Tyhmää, mutta niin se menee.

Noh, mitä sit voi tehdä kotona jotta olo vähän helpottuis? Pyydä miestäsi hieromaan selkää, se auttaa. Lämmin suihku myös lievittää kipua, ja jos on jumppapallo nii sen päällä voi pomppia ja heilua (jumppapalloa ja hieromista tehdään myös synnärilläkin), jos ei oo jumppapalloa nii kannattaa mennä nelinkontin sängyn reunalle, niin että polvet on lattialla ja kädet sängyn päällä ja sitten heiluttelet itseäsi. Itse huomasin, että se auttoi! Voi myös särkylääkettä ottaa, panadolia. Niin ja melkein unohdin, jos omistat lämpöpussin nii laita se alaselkään! Itse en tätä käyttänyt kotona, mut synnärillä kyl käytin ja se auttoi.

Synnärillä sitten jatkui hieronta tekniikalla sekä olin jumppapallon päällä, sain kyllä aika nopeasti puudutteet koska supistukset oli jo niin kipeitä et kätilö laittoi mulle niin äkkii ku pystyi. Eli, sain epiduraalin (joka vaikuttaa 15minuutissa) sit sain sen rinnalle spinaalin (joka vaikuttaa muistaakseni 5minuutissa) ja kaikenkukkuraks ilokaasu. Eli näillä kivunlievityksillä menin koko synnytyksen ajan! Mun piti kyl ottaa vielä toi kohdunkaulanpuudutus, mut sit ku näin sen piikin (se tyhmä pistäjä näytti mulle vahingos sen piikin vaikka kielsin) nii peruin sit kokonaan.. Se oli ihan järjetön kokoinen! Hyihyihyi. 

Näiden lisäksi on tietenkin muita kivunlievityksiä. Esim, kylpyamme jossa voi myös synnyttää, mut jos synnyttää vedessä nii ei kuulemma saa puudutuksia. Sit oon myös kuullut et saa ympäri kehoa, tai ei ihan ehkä koko kroppaa mut ainakin päähän saa sellasii pieniä neuloja jotka lievittää kipua, en valitettavasti muista nimeä mut näin olen kuullut yhdeltä tutulta. Varmaan on myös näiden lisäksi muita kivunlievityksiä, mut en tietenkään tiedä kaikkii! 

Millaisia kivunlievityksiä te olette saaneet ja ovatko auttaneet? :)

2 kommenttia:

  1. Anonyymi5/7/14 12:43

    Kiitos tästä postauksesta! Laskettu aika on mulla tämän kuun 23. päivä ja kaikki hyvät neuvot on tarpeen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kestä! :) Onnea tulevaan koitokseen!

      Poista