lauantai 7. helmikuuta 2015

METSÄSTYS PIENEN LAPSEN KANSSA?

Hiiohoi!

Iltalehdessä törmäsin aiheeseen, että Saamelais muistinko oikein? päiväkodissa nyljetään poroja, otetaan lapset mukaan nahan repimiseen ja sillälailla. Kirjaimellisesti mun suu loksahti auki, mietin hetken että voiko tälläinen olla edes totta? Pienet lapsukaiset poron ympärillä, henkilökunta nyljemässä eläintä ja valkoista luntaa koristaa veri. Hyi, hyi ja hyi!

Mä en ole itse metsästäjä perheestä, en ole eläessäni nähnyt kun eläimiä tapetaan ja riisutaan nahat pois enkä myöskään ole vieraillut teurastomolla. Olenkohan mä sitten kermaperse kun en ole moista kokenut, vaan tyytyväisenä kävellyt kaupan liha osastolle ja ''muka'' tietämättä mistä se lihaklöntti on peräisin. Ilman näkemistä kyllä tiedän, mitä niille eläimille tehdään ja miten ovat päättyneet lautaselleni.

Mutta, jos oletetaan nyt että oon metsästäjä ja lähden kuolleen hirveen kanssa hymy suin kotipihalleni nylkemään. Vaikka mulla olisi sillä hetkellä aivan mahtava fiilis siitä, että sain metsästettyä perheelleni kunnon lihaa niin silti varmistaisin ettei Nelli joutuisi näkemään koko juttua. Selittäisin toki, mistä se liha tulla tupsahtaa lautaselle mutta kuitenkin sanoisin kauniimmin ja antaisin neidin odottaa ainakin 12v ikään jotta pääsee mun kanssa metälle jos vaan niin haluaa. Onneks, en ole kuitenkaan metsästäjä!

Sillä mielestäni se metsästys ja nylkeminen on ennemmin aikuisten puuhia, ei pienten muksujen tarvitse sellaista nähdä. Onhan se hienoa, jos haluaa opettaa lapselle jo hyvin nuorena tollaset jutut mutta mikä kiire siinä sitten on? Eikö voisi odottaa, että lapsi on edes 10 vuotias. Mutta juu, jokainen taplaa tyylillään.

Haluan ja aion kyllä kertoa Nellille metsästyksistä ynnä muuta, mutta mielestäni on tärkeämpää opettaa se lapsi eläinten rakastamiseen, niin koti ja metsän eläimiin. En tiedä olenko ainoa joka nyt ajattelee näin, mutta mielestäni metsästäjä ei oo eläintenystävä koska jos olisi niin ei pystyisi kylmästi vaan tappamaan viatonta eläintä. Ja jos lapsikin nähnyt ja kokenut sen jollain tapaa, niin ehkä ei opi rakastamaan... öö kunnioittamaan eläimiä. Äsh, toivottavasti oikeesti ymmärrätte tän mun pointin! Niin vaikeeta löytää, juuri niitä oikeita sanoja mitä mietin tällä hetkellä.

Vaikka nyt mulla onkin se vihasuhde metsästäjiin ja ajattelen niistä tolla tavalla, niin kyllä mä silti arvostan, että kykenee sellaseen. Että jos siellä ruudun takana on metsästäjä, niin arvostan kuitenkin sitä teidän hommaa! Mutta hei, tämä oli nyt se mun rehellinen mielipide ja ehkä karkasin aiheestakin mutta eiköhän tullut raapusteltua koko mielipiteeni asiasta.

Nyt kuulkaas, kiinnostaisi kuulla teidän mielipiteenne siitä, että kuuluuko metsästys/nylkeminen ja lapsi yhteen tilaan? Ja jos siellä tosiaan on jonkinlaisia perheellisiä metsästäjiä, niin tulkaa tekin kuulolle ja kertokaa otatteko lapsukaisenne messiin ja sillälailla! 

Nyt hyviä öitä!

- Veera

6 kommenttia:

  1. Ei kuulu, mä en ikinä, en kuunapäivänä antais Leevin olla mukana tommosessa, ei todellakaan lasten tarvii moista nähdä, itteenikin kuvottaa tommonen et eläimii täytyy tappaa :(

    VastaaPoista
  2. Moi Veera!
    Mä olen jo pitkään lukenut sun blogia, mutta en oo ennen kommentoinut. No, nyt on pakko.

    Jokaisella on omat mielipiteet, mutta tietämättä saamelaisesta kulttuurista yhtään mitään en sinuna lähtisi tuomitsemaan heitä. Kaikki postauksessa mainitsemasi on osa heidän kulttuuriaan ja osa elinkeinoa, ollut jo monta vuotta. Itse tunnen saamelaisia ja tiedän jonkinverran heidän kulttuuristaan, olen jopa ollut paikalla kun poroja nyljetään jne. (ja hyi kamala siel oli myös lapsia, nyt ne on varmaan traumatisoituneet tosi pahasti)

    Lapset siellä opetetaan arvostamaan sitä eläintä ja kaikkea siitä. Heille opetetaan tärkeitä asioita ja taitoja jo pienestä pitäen. Voin suoraan sanoa, että saamelaiset lapset arvostavat ja kunnioittavat sitä eläintä todella paljon. (paljon enemmän kuin sä tai mä.)
    Tuntuu vähän siltä, että täällä etelässä ihmiset elää pienessä kuplassa, eikä edes halua ymmärtää näitä asioita. Toivon, että sä pääsisit joskus lappiin ja näkisit omin silmin kyseistä kulttuuria, ehkä sun jyrkkä mielipiteesi voisi jopa muuttua.
    Mä en ole koskaan metsästänyt, mutta kalastaminen on ollut jo pienestä asti osa mun elämää. Mulle opetettiin ihan pienenä kalan fileointi (tyyliin kala järvestä lautaselle) ja olihan se veristä puuhaa, mutta ei mulla oo siitä traumoja. Päinvastoin, jotta mä voin arvostaa sitä kalaa, niin täytyyhän mun osata toimia sen kanssa oikein.

    Jos sun mielestä metsästäjä ei oo eläintenystävä, niin ootko sä muka? Syöt lihaa ja ostat sitä kaupan lihatiskistä ja vielä myönnät tietäväsi, kuinka epäinhimilliset olot niillä eläimillä on ollut..
    Kannattaa ottaa selvää faktoista, ennen kuin kirjoittaa tälläisiä postauksia..mutta kuten sanoit, jokainen taplaa tyylillään.

    Hyvää jatkoa teidän perheelle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Moi anonyymi! Ymmärsit täysin väärin. Tarkoitukseni ei ollut pilkata saamelaisia tai kohdistaa heitä tällä kirjoituksella. Mun on pitänyt pitkään jo kirjoittaa tästä aiheesta, mut nyt ku luin iltalehdestä sen jutun, nii muistin et mun piti kirjoittaa tästä aiheesta. Mielipiteeni kohdistui myös etelään, ei ainoastaan lappiin. Ja mielestäni siinä kyl tarvitsee olla kova, et pystyy laittaa eläimen lihoiks ilman et silmäkulma kostuu. :)
      Ja kiitos!

      Poista
  3. Itseä ei kammoksuta moinen käytäntö ja ottaisin itse kyllä jos metsästäisin lapsen noihin hommiin mukaan. Normi elämää ja jostakihan se liha tulee lautaselle. Varmasti "eettisempi" kuolema kuin massatuotetun lihan.
    Itse olen lihansyöjä (vielä) ja joskus lihan syöminen ihan ällöttää kun miettii, mistä se on siihen lautaselle tullut - elävä olento kuollut mun ruoan tähden. Ehkä se vähentäis lihansyönnin määrää jos ihmiset joutus kattomaan, miten se pihvi on päätynyt lautaselle :D Ja pienestä lähtienhän moinen alkaa. Ehkä me suojellaan lapsia joskus asioilta, joilta ne ei sitä tarvii ja toisinpäin.

    VastaaPoista